Kisah Se’dih Ma’yat Ibu Ditemui Berpelukan Dengan Anak-Anak

ISU SEMASA

Ma’yat ibunya ditemui berpelokkan weh dengan anak-anak dia.. dan mereka han’yut dekat laut selama 4 hari tanpa makanan! 4 hari weh

VENEZUELA – Kasih sayang dan pengor’banan seorang ibu tidak ternilai harganya. Mungkin tiada istilah ibu yang sempurna, namun seorang ibu sudah pasti berusaha sebaik mungkin untuk menjadi ibu yang terbaik untuk anak-anaknya.

Tidak akan ada orang yang menyayangi kita sepenuh hati sebagaimana ibu kita melakukannya. Ibu kita dapat menggantikan manusia yang ada dalam hidup kita tetapi dia tidak akan pernah dapat diganti oleh sesiapa pun.

Baru-baru ini, tular tentang seorang wanita berusia 40 tahun dari negara Venezuela bernama Mariely Chacon yang telah ma’ti dalam keadaan tra’gis di tengah lautan luas. Dia rela ma’ti demi menyelamatkan nyawa dua orang anak kecilnya.

Kisah bermula pada 3 September lalu apabila Mariely bersama suami serta dua orang anak mereka iaitu Jose David (6 tahun) dan Maria Beatriz Camblor Chacon (2 tahun) pergi berlayar dari Higuerote menuju ke Pulau Tortuga, Venezuela.

Menerusi laporan media, ada lima individu lain yang telah turut serta dalam pelayaran tersebut. Ini termasuklah seorang wanita pengasuh kepada anak-anak Mariely yang dikenali sebagai Veronica Martinez (25 tahun).

Diringkaskan cerita, trip pelayaran yang menyeronokkan itu telah bertukar menjadi satu bencana. Kapal yang dinaiki oleh Mariely tersebut han’cur akibat dilanda ombak besar. Dalam situasi mencem’askan itu,

Mariely sempat berpaut pada serpihan kapal berkenaan bersama dengan Jose dan Maria. Tiga beranak terbabit han’yut di tengah lautan selama empat hari tanpa sebarang makanan dan minuman ditambah dengan keadaan cuaca yang begitu panas terik.

Sepanjang tempoh tersebut, Mariely terpaksa berkorb’an meminum air ken’cing sendiri supaya dia dapat menghasilkan susu badan untuk menyusukan kedua-dua anaknya itu secara berterusan

Dalam fikiran Mariely, dia hanya mahu memastikan Jose dan Maria untuk terus hidup. Hingga hujung nya’wa Paling menyedihkan, Mariely didapati sudah lagi tidak berny’awa sewaktu dia dan anak-anaknya berjaya ditemui oleh pasukan penyelamat.

Bahkan sewaktu penemuan dibuat, Jose dan Maria dilihat saling berpelukan dengan ma’yat ibu mereka. Mariely dipercayai telah meningg’al dunia akibat dehid’rasi pada beberapa jam sebelumnya.

Berdasarkan laporan forensik, organ penting Mariely ga’gal untuk berfungsi kerana kekurangan elektrolit yang disebabkan oleh dehid’rasi berikutan dengan kecepatan penyusuannya sewaktu kejadian.

Tentang Jose dan Maria, mereka berdua yang turut mengalami dehi’drasi ter’uk terus dihantar ke hospital untuk rawatan selanjutnya. Begitu juga dengan seorang lagi mangsa terselamat yakni Veronica yang bersembunyi di dalam sebuah peti kosong.

Sementara itu, suami Mariely dan empat lagi individu yang berada dalam kapal tersebut dilaporkan masih lagi hilang.

Menurut keterangan daripada jurucakap agensi berkaitan, peluang semua mangsa untuk diselamatkan dengan lebih awal lebih cerah jika kapal dilengkapi dengan radio, GPS atau suar kecemasan.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *